Wat doen we

dr. Soumah ontvangt een patiënt in de spreekkamer De stichting is opgericht om het gezondheidscentrum in Ansoumanya Village te steunen.
Met de gelden die worden verkregen kunnen de salarissen van de medewerkers van het centrum (arts, verpleegkundige en laborant) worden betaald. De bijdragen die de patiënten moeten betalen voor een consult zijn hiervoor nl .niet toereikend. Ook is/was geld nodig voor het aanschaffen en vervangen van medische apparatuur, verbandmiddelen etc.en voor de inrichting van het centrum.

Het is gebleken dat sommige patiënten de kosten van de medicijnen niet of niet volledig kunnen betalen. Veel inwoners van het dorp hebben geen of geen vast werk en hierdoor weinig inkomen. Ons standpunt is dat medische zorg voor alle inwoners van Ansoumanya Village toegankelijk moet zijn. Daarom is besloten in dergelijke gevallen de medicijnen voor een gereduceerd bedrag of gratis beschikbaar te stellen. Een gedeelte van de speciale donatie van € 2.000,-- die in 2016 is verkregen, zal hiervoor worden aangewend.

De meeste apparatuur wordt gekocht van de stichting Medic in Apeldoorn. Dit is een vrijwilligersorganisatie die medische apparatuur en goederen verzamelt, repareert en tegen een redelijke vergoeding beschikbaar stelt voor gezondheidsprojecten in ontwikkelingslanden. Aangeschaft zijn b.v. een stethoscoop, een bloeddrukmeter  thermometers, een onderzoekstafel, een elektrische babyweegschaal, een hechtset, een sterilisator en een NHG verlosbed.

Van Apotheek Heerde werd een grote EHBO-koffer met inhoud gekregen. De Isala-klinieken te Zwolle stelde een mooie microscoop beschikbaar.

Voor het inzamelen van (medisch) afval kregen we van de ROVA nieuw kliko's, die zeer goed van pas komen.